Ubytování

Cykloturistika? Na výběr je široká a rozmanitá síť cyklobusů

Cykloturistika? Na výběr je široká a rozmanitá síť cyklobusů

Možná jste si všimli, že každý rok přibývá cyklistů, kteří se svým kolem tráví svou dovolenou. A nemáme teď na mysli pouze dovolenou letní. Na kole se dá jezdit přibližně od dubna do října. A na cyklostezkách můžete potkat cyklisty všeho druhu – cyklisty poloprofesionály i nadšence, rodiny s dětmi, cyklisty vyššího věku. A ti všichni vyrážejí, aby krásy naší země poznali trochu jinak, než jen z auta nebo knížky.

A protože přibývá cyklistů, přibývá také cyklobusů, které je možné využít. Jejich výhodou je skutečnost, že se díky nim můžete vydat i do vzdálenějších míst, nebo si tak můžete výlet naopak zkrátit třeba o méně zajímavou nebo příliš náročnou část nebo se v případě potřeby takto můžete vrátit například zpět k vašemu autu nebo na vlak.

Byl proveden průzkum týkající se cyklobusů a vyplývá z něj, že nejoblíbenější a nejvyhledávanější jsou cyklobusy v Krkonoších, Jizerských horách, Jeseníkách, Beskydech nebo Orlických horách, ale také v jižních Čechách. Zejména právě u jižních Čech je to pochopitelné, neboť síť zdejších cyklotras je velmi hustá a pro svou menší náročnost velmi oblíbená a vyhledávaná. Například cyklistické putování kolem jihočeských rybníků je nádherné a zúčastnit se jej mohou také děti nebo méně zdatní cyklisti. A z jižních Čech to již cyklobusem není daleko na Šumavu, která nabízí celou řadu krásných míst a výhledů. A zapomenout nelze ani na jižní Moravu, z níž jsou vyhledávány zejména oblasti Lednicko-valtického areálu a Podyjí a pak okolí Moravského krasu.

Linky cyklobusů na jižní Moravě

Na jižní Moravě koordinuje veřejnou dopravu společnost KORDIS JMK a doprava je zde řešena systémově. To znamená, že nejsou zaváděny žádné samostatné linky speciálně pro jízdní kola, ale již existující síť vlaků a brněnské městské dopravy se doplňuje tak, aby bylo možné běžně kola přepravovat. Na vše zároveň platí jedna jízdenka umožňující přestup.

Aktuálně je k dispozici deset linek autobusů, na kterých je možné kolo bez problémů přepravit. Situované jsou v oblasti Moravského krasu – ze Skalice nad Svitavou do Olešnice nebo z Boskovic do Jevíčka přes Velké Opatovice. Dále můžete využít linku č. 602 z brněnského nádraží, která vás zaveze do Rousínova a odtud dále do Bučovic nebo Lulče v Drahanské vrchovině a dále pak do Vyškova a Nových Sadů, což je u Moravského krasu. Vyrazit můžete také linkou č. 642, která jezdí mezi Vyškovem a Bučovicemi (Ždánské vrchy) a nebo dalšími cyklobusy z Veselí nad Moravou jezdícími v oblasti Bílých Karpat u slovenských hranic. Poslední linkou je ta z Tetčic, která navazuje na linku od Brna a vede do Mohelna přes Ivančice a Oslavany – známé východiště cyklistických tras Vysočiny. Nejvyhledávanější a nejvyužívanější jsou spoje z Vyškova do Nových Sadů a z Blanska do Jedovnice.

Co se týká frekvence jízdy těchto cyklobusů, vyjíždějí vždy o víkendech, některé spoje je možné využít také v průběhu pracovního týdne. Nejvyužívanější trasy o víkendech jezdí i každé dvě hodiny. Zapojeny jsou do toho běžné linkové autobusy, za které je připojen přívěs pro přepravu až 20 jízdních kol nebo se jedná o autobus vybavený v zadní části závěsy pro 5 kol. Konkrétní podrobné informace o kapacitě lze nalézt v jízdním řádu.

Pokud se jedná o autobus se závěsy na kola, cestující si na ně kola nakládají sami, řidič kontroluje pouze správnost upevnění. Naložení a vyložení kola je možné pouze na zastávkách, které jsou uvedeny v jízdním řádu, z bezpečnostních důvodů ne jinde. Pokud by se jednalo o malé dětské kolo, je možné jej přepravovat přímo v autobuse.

V letošním roce byla zavedena novinka – sobotní cykloturistický vlakový Expres Pálava-Podyjí, který v Břeclavi a v Brně dobře navazuje na vlaky přijíždějící od Prahy, Ostravy nebo Olomouce. Je to tedy skvělá příležitost, jak i na jeden den vyrazit ze severní Moravy nebo z Čech na Moravu jižní. Cykloturistický vlak rozveze turisty a cyklisty ráno po Znojemsku a Pálavě a večer je pak opět zaveze zpět.

Cyklobusy v jižních Čechách

Také tato oblast je cyklistickými trasami protkána bohatě. K dispozici jsou například tyto trasy: z Českých Budějovic na Kvildu přes Prachatice a Volary (pracovní dny), z Českých Budějovic do Horní Plané přes Český Krumlov a Lipno nad Vltavou (pracovní dny i víkend). K využití je od pátku do neděle i tzv. zelená linka, a to z Českých Budějovic přes Třeboň, Jindřichův Hradec, Slavonice a dále až do Jemnice, Vranova nad Dyjí a Znojma. Mezi další zajímavé trasy patří linka z Českých Budějovic na Kvildu přes Český Krumlov a Volary nebo z Českých Budějovic přes Hlubokou nad Vltavou, Týn nad Vltavou, Písek až do Orlíku nad Vltavou nebo trasa z Českých Budějovic až do rakouského Gmündu přes Třeboň a Chlum u Třeboně.

Přeprava kol na těchto jihočeských trasách je zajišťována běžnými autobusy s připojeným cyklovozíkem pro 25 jízdních kol.

Nejvytíženější jsou cyklotrasy směžující na Lipno nad Vltavou a Vyšší Brod a dále o zelenou linku jezdící po České Kanadě. Co se týká načasování, největší zájem je samozřejmě o sobotní spoje z Českých Budějovic (například za minulý rok bylo přepraveno téměř 18500 cestujících a necelé 4000 kol).

Ani finančně není přeprava kol nijak náročná. Kolo je převezeno za 30 Kč bez ohledu na vzdálenost přepravy a pokud se vracíte druhý den a předložíte jízdenku z předchozího dne, bude vám zpět kolo přepraveno zcela zdarma. A cestující sám za sebe zaplatí běžnou jízdenku dle vzdálenosti jízdy.

Nejoblíbenější cyklobus - z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna

Když se řekne cyklistika nebo cykloturistika, každému zasvědcenému by se měl vybavit Hradec Králové. To je totiž místo, kde lidé velmi často nasedají na kolo – byť jen proto, aby dojeli do práce a zpět. A samozřejmě rádi a často jezdí i ve volných chvílích.

Letošní rok je možné v tomto kraji využít 22 cyklobusových linek s celkem 120 spoji. Jezdí zejména v Českém ráji, Krkonoších, Adršpachu a Orlických horách, některé zajíždějí dokonce až na polské území. Spojena jsou všechna velká město tohoto regionu - Hradec Králové, Rychnov nad Kněžnou, Trutnov, Jičín a Náchod.

Co se týká oblíbenosti tras, jednoznačně vede trať z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna a dále na Špindlerovku. Většímu zájmu se těší také trasa z Trutnova na Pomezní Boudy nebo tratě vedoucí do Deštné v Orlických horách.

Většina provozovaných cyklobusů jezdí o letních prázdninách denně, v červnu a v září o víkendech. Do západních Krkonoš dokonce zajíštění cyklobusy i ve čtvrtek. Co se týká autobusů, i tady jsou linky zajišťovány běžnými autobusy s vlekem na kola.

I tento kraj poskytuje přepravu kola za výhodnou cenu – jízdenka pro nepřestupní přepravu kola stojí 20 Kč, přestupní pak 30 Kč. Dětská kola jsou dokonce přepravována jako zavazadlo za cenu 6 Kč, při přestupu za 10 Kč. Cestující jsou přepravováni za běžný tarif jízdného dle délky jízdy, nabízejí také speciální slevy pro rodiny s dětmi.

V loňském roce bylo cyklobusy přepraveno přibližně 13000 kol. Počet cyklistů je přibližně stejný. Novinkou v letošním roce je spolupráce s Pardubickým krajem, nově byly zavedeny dva spoje mezi Pardubicemi a Chrudimí a Novohradskými lesy, zastávky Býšť a Bělečko. V Krkonoších byla rozšířena linka z Hradce Králové do Vrchlabí.

Krkonošský cyklobus – z Harrachova na Pomezní Boudy, Český ráj a Jizerské hory

Krkonoše nabízejí k využítí také řadu dalších autobusových linek od společnosti BusLine. Například „Krkonošský cyklobus“, kterým je možné se přepravovat na trase Harrachov – Rokytnice nad Jizerou – Jilemnice – Benecko – Vrchlabí – Janské Lázně – Pec pod Sněžkou – Pomezní boudy. Zde budete přepraveni autobusem, který je doplněn přívěsem pro 23 kol. Využít jej můžete až do konce září vždy o víkendech. Další linkou je autobus na trase Jilemnice – Mísečky nebo horský turistický autobus na trase Horní Mísečky – Zlaté návrší.

Co se týká Českého ráje, je možné se nechat přepravit na trase Turnov – Jičín (přes Vykeř i Kacanovy), na trase Semily – Rovensko – Jičín nebo na trase Semily – Vykeř – Turnov – Malá Skála – Kozákov – Semily. Malá změna musela být udělána na trase Semily – Rovensko – Jičín, a to kvůli výstavbě kanalizace v Rovensku. Trasa nyní vede z Leskova přes Volavec na Sedmihorky a Ktovou. Přeprava v České ráji je zajišťována městskýni autobusy s velkým prostorem pro kočáry a vozíky a tento prostor je možné využít také pro kola.

Také Jizerské hory nabízejí cyklobusy na několika trasách. Zmínit bychom měli například trať Jablonec na Nisou – Bedřichov – Hrabětice – Josefův Důl – Tanvald – Desná – Jizerka. Letošní rok budou k dispozici také dva odpolední spoje mezi Jizerkou a Kořenovem. Další trasa cyklobusu je na trati Liberec – Bedřichov – Jablonec nad Nisou – Turnov. Na této trase pojedete autobusem, který má svou zadní část upravenou pro přepravu téměř 20 kol.

Společnost BusLine dokáže v případě včasné zprávy o zájmu přepravy větší skupiny cestujících s koly zajistit posilový cyklobus.

Beskydy a Jeseníky nabízejí 5 tras

Celkem pět tras cyklobusů mohou využít cyklisté, kteří se rozhodnout projet Jeseníky a Beskydy. Jednou z nejoblíbenějších tras je Krnov – Bruntál – Malá Morávka – Ovčárna a dále trasa Ostrava – Frýdek Místek – Frýdlant nad Ostravicí – Rožnov pod Radhoštěm – Frenštát.

Dále je možné vyrazit na trasu Nový Jičín – Frenštát – Rožnov pod Radhoštěm – Bílá nebo na trasu Olomouc – Malá Morávka – Karlova Studánka.

Některé spoje jezdí pouze o víkendech, jiné i v pracovní dny. Co se týká kapacity kol, většina spojů je schopna přepravit nejméně 20 kol, některé dokonce až kol 28. Jízdní kolo je přepravováno za cenu 15 Kč, cestující jede za běžnou jízdenku dle vzdálenosti.

Cyklobusy z Děčína na Maxičky

Přeprava je zajištěna také na trase z Děčína na Maxičky. Trasu využívají cyklisté, kteří se díky tomu dostanou do výše položených míst a pak se na kole vracejí zpět do Děčína nebo cyklisté, kteří se pak vydávají do blízkého okolí. V září bude tato linka jezdit vždy o víkendech.

Přepravu zajištuje nízkopodlažní autobus, na který je zapojen vlek pro přepravu až 16 kol. A dokonce je zde přeprava kola zajištěna zcela zdarma.

Přeprava v Orlických horách

Pozadu nezůstávají ani Orlické hory, k dispozici tady cyklisté mají čtyři linky cyklobusů. Oblíbenými cíly výletů zůstávají nadále vrchy Šerlich a Suchý vrch.

Na Šerlich je možné se vydat trasou Kostelec nad Orlicí – Rychnov nad Kněžnou – Deštné v Orlických horách nebo trasou Jablonné nad Orlicí – Žamberk a Rokytnice v Orlických horách, poslední možností je trasa Holice – Častolovice – Rychnov nad Kněžnou – Slatina nad Zdobnicí – Rokytnice v Orlických horách.

Na Suchý vrch je možné vyrazit po trase Rychnov nad Kněžnou – Vamberk – Žamberk – Jablonné nad Orlicí.V případě většího zájmu cyklistů je možné i tento spoj využít pro přepravu až na Šerlich.

Všechny tyto uvedené linky cyklobusů jsou v provozu o víkendech a státních svátcích a jízdné je účtováno dle tarifu přepravce.

Přeprava je realizována standardními autobusy až pro 45 sedících cestujících a pro kola jsou připraveny vleky, jejichž maximální kapacita je až 44 kol. Z důvodu bezpečnosti musí být na vleku přepravována kola všechna, tedy i kola dětská. Přeprava motokol z důvodu jejich větší hmotnosti zajišťována není.  

>>Penziony  vhodné pro cyklisty<<

Penzion roku

© FTonline s.r.o. - Všechna práva vyhrazena. | Obchodní podmínky
Webdesign pro portály
TOPlist TOPlist