Ubytování

Hotelové hvězdičky v novém

 

Označení ubytovacích zařízení hvězdičkami je systém fungující po celém světě. V České republice jsou ubytovací zařízení rozdělena podle kategorií - hotely, penziony, motely, ostatní ubytovací zařízení - a dále do pěti tříd prostřednictvím jedné až pěti hvězdiček. To je pro zákazníka celkem čitelné třídění. Ne vždy je však hostům jasné, co mohou od jednotlivých kategorií a tříd očekávat.

 
Hvězdičky jsou hotelům a penzionům v České republice přidělovány na základě Oficiální jednotné klasifikace ubytovacích zařízení, která je dobrovolným systémem, zajišťujícím transparentnost služeb a jistou úroveň kvality pro domácí i zahraniční turisty. Systém, který je dostupný a finančně nenáročný pro provozovatele ubytovacího zařízení (poplatek činí 1 500 Kč na období 2010 — 2012), se stále více také stává zajímavým z pohledu další propagace certifikovaných zařízení.

 
Jak je to u nás s legislativou?

 
Dle živnostenského zákona musí být ubytovací zařízení u vstupu označeno mimo jiné kategorií a třídou, zákon už ale neřeší, podle jakého systému. Proto se Asociace hotelů a restaurací Ceské republiky ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj a agenturou CzechTourism rozhodly tento systém nejen vytvořit, ale také jej již pátým rokem provozují a podporují.
Právě iniciativa AHR ČR a CzechTourism umožňuje systému zajistit dostatečnou marketingovou podporu systematickým budováním značky klasifikace.
Každý podnikatel se v první řadě zeptá: „Proč bych měl mít svůj hotel nebo penzion klasifikovaný a co mi to přinese?"
Důvodů je více, ale ten nejsilnější argument z pohledu provozovatele ubytovacího zařízení je jistě využití dalších možností propagace ubytovacího zařízení. Dále je to značka kvality a solidnosti, ke které se jednoznačně klasifikovaná zařízení hlásí, tedy větší šance získat zákazníka. Kvalita a solidnost bude, zvláště v období zpomalení ekonomiky, hrát stále větší roli pro rozhodování zákazníků.

 
Garantovaná kvalita

 
Veškeré aktivity budují image klasifikovaných ubytovacích zařízení jako garantované kvality vybavenosti a služeb. Tato garance je zaručena také skutečností, že každé zařízení projde před udělením certifikace auditem nezávislých auditorů z řad vyškolených odborníků z oboru, a také tím, že každý zákazník má možnost se v případě pochybností či připomínek k vybavenosti nebo garantovaným službám obrátit se svou stížností přímo na sekretariát AHR CR, který následně pomáhá situaci řešit ve spolupráci s certifikovaným zařízením a komunikuje se zákazníkem.
Značka Oficiální klasifikace ubytovacích zařízení je systematicky budována a upevňována všemi zúčastněnými subjekty a lze očekávat, že bude preferována nejen zákazníky samotnými, ale také institucemi, které zajišťují propagaci a rozvoj cestovního ruchu na úrovni státní správy a samosprávy.

 
Recertifikace v roce 2009

 
Jak mnozí víte, platnost stávající klasifikace končí s rokem 2009 a všechna ubytovací zařízení, která budou chtít využívat výhod Oficiální jednotné klasifikace ubytovacích zařízení, budou muset požádat v roce 2009 o recertifikaci, která bude mít platnost na další tři roky (2010 — 2012).
S tímto procesem je v první řadě spojena revize stávajícího systému. Od počátku platnosti stávajících certifikátů, tedy od roku 2006, sbírala a vyhodnocovala klasifikační komise připomínky kontrolorů, ale také odborné veřejnosti, z nichž některé budou zapracovány do klasifikace aktualizované. Tato činnost vyvrcholila dvoudenním workshopem členů klasifikační komise v prosinci minulého roku, kdy byl připraven návrh změn, který nyní projde připomínkovým řízením jednotlivých zainteresovaných institucí.
Hlavním kritériem pro klasifikační komisi bylo na jedné straně zajistit, aby byla klasifikace bez větších nákladů dostupná všem ubytovacím zařízením, která dosud byla certifikována, avšak při doplnění některých prvků, které si žádá jednak trh a jednak postupný proces harmonizace našeho národního systému s klasifikacemi ostatních členských zemí EU. Přitom byla dodržena zásada, že každý nový prvek v klasifikaci byl zařazen do povinně volitelných podmínek, čímž se dává žadatelům prostor k výběru a možnost jisté flexibility.

 
Jaké hlavní změny můžeme tedy od návrhu očekávat?

 
V první řadě je to zařazení posledního atributu pro společnou harmonizaci klasifikace v EU, kterou náš systém až dosud nesplňoval. Je to hodnocení čistoty a udržovanosti ubytovacího zařízení, pro které budou stanovena základní kritéria hodnocení. Z ostatních změn, týkajících se povinně volitelných bodů, je to implementace základních ekologických prvků, rozšíření kategorií o Lázeňský hotel, Wellness hotel a Resort, které by měly umožnit zařazení, specializaci a marketingové zviditelnění některých specifických ubytovacích zařízení.
Všechna certifikovaná zařízení před vydáním certifikace musí projít kontrolou, přičemž tento proces nesmí trvat déle než jeden měsíc. Celkově se zjednoduší metodika podávání žádostí včetně on-line elektronického formuláře. Začátkem tohoto roku bude také proveden průzkum potřeb zákazníků a připravena doporučení pro implementaci některých služeb a vybavení pro zlepšení konkurenceschopnosti certifikovaných zařízení.
Tyto aktivity přispějí k dalšímu rozvoji a upevnění značky Oficiální jednotné klasifikace, k propagaci certifikovaných zařízení a nárůstu počtu jejich spokojených hostů. V neposlední řadě podporuje klasifikace principy ochrany zákazníka a zlepšení služeb v cestovním ruchu. - zdroj AHR ČR

Penzion roku

© FTonline s.r.o. - Všechna práva vyhrazena. | Obchodní podmínky
Webdesign pro portály
TOPlist TOPlist